čtvrtek 30. dubna 2015

Vše o mé soutěžní přípravě - věř a dokážeš cokoliv!

Čekala jsem na den, kdy budu moct napsat tenhle článek. A popravdě vám musím říct, že jsem opravdu hrdá, že ten den přišel. Jak jsem vám psala ve článku Jdu si svojí cestou, soutěžení už není můj hlavní cíl. Změnily se moje priority a celkový postoj k mému životnímu stylu.
Ale jeden z hlavních důvodů, proč jsem se rozhodla ještě letos závodit, byl ten, že jsem chtěla dokázat, že dostat se do skvělé formy (špičkové soutěžní) nemusí znamenat devastaci zdraví, deprivaci a neustálé sebezapírání. Bohužel, tak to vypadá, když sledujete na sociálních sítích bikini závodnice a jejich přípravu a i když jste si nikdy ničím takovým neprošili, dokážete vytušit, že musejí nejspíš v hodně směrech překračovat určité hranice, které nemají se zdravým životním stylem co dočinění.
A já už jsem asi prostě taková. Ráda bořím mýty a snažím se ukázat lidem, že dokázat můžete cokoli, když tomu opravdu věříte a jdete si za svým. A jak jinak to ukázat, než přímo demonstrovat na sobě samé? Není to o tom, že bych chtěla něco dokazovat ostatním, aby mi pak mohli říkat, "jó, jsi borec". Já vám prostě jen chci říct a ukázat, že hranice jsou tam, kde si je vy sami vytyčíte.
A nechci to dokazovat jen vám, ale i sama sobě. Každá překonaná překážka, každý mýtus, který se mi povede zbořit, ze mě dělá silnějšího člověka a dává mému životu vyšší smysl.
Často a zbytečně si stavíme bariery a komplikujeme život, protože nevěříme, že můžeme dokázat něco, co nedokázali ostatní.

Začala jsem tím, že začala cvičit a chtěla nabrat svalovou hmotu a vyformovat postavu na čistě rostlinné stravě. Spousta lidí mě shazovala a říkali mi, že to není možné. Ale jak můžu věřit někomu, kdo to sám nevyzkoušel? A co když miluju cvičení, líbí se mi osvalené tělo, ale zároveň chci žít etickým způsobem a jíst stravu, které věřím, že prospívá mému zdraví? Proč mi někdo bude říkat, že nemůžu jít svojí cestou a dělat to, co miluju? Tenkrát jsem si řekla, že to prostě musím zkusit. A v hloubi mě, ta moje bojovnice věřila, že to dokáže! Tenkrát jsem si založila tenhle blog a proto má také tenhle název. Chtěla jsem svojí cestu dokumentovat. Byla jsem hubené tintítko a nikdo mě nebral moc vážně, ale já znala jasně svůj cíl a šla jsem za ním každý den, aniž bych na moment ztratila víru.


A bez nějaké zbytečné namyšlenosti si myslím, že můžu říct, že nejsem nijak pozadu oproti jiným fitnesskám v mém věku, které cvičí přibližně stejně dlouho jako já a jí maso, syrovátkové proteiny, tvarohy, atd. Možná, že to u mě bylo o chloupek pomalejší, ale já věřím, že o to kvalitnější a zdravější ty výsledky jsou ;-)



Miluju posilování, miluju fitness, miluju zdravou, čistou rostlinnou stravu a život v souladu s přírodou. A nic z toho si nenechám vzít.

Ale postupem času jsem narazila na další aspekty tohohle životního stylu a fungování v souvislosti se závoděním. Po první soutěži v bikini fitness jsem se pustila do objemovky a hodně přibrala. O tom všem jsem vám už víckrát psala, speciálně ve článku Moje zkušenosti s objemovkou - co jsem dělala špatně. Zamotala jsem se do začarovaného kruhu hubnutí, nabírání a zpomaleného metabolismu. Moje následující soutěžní příprava na podzim 2014 byla tedy vzorovým prototypem toho nejdrastičtějšího přístupu. Zvládla jsem to i s pěti 0 týdně, pouze na zelené zelenině, seitanu a občas s hrstkou rýže, s 3,5 hodinami kardia denně. 


Zvládla jsem to, a i když jsem ždímala svoje tělo nadoraz, byla jsem šťastná z výsledků. Ale věděla jsem, že takhle to není správně. Že jen pro pár chvil na pódiu svoje tělo trápím a znásilňuju. Na první závody se mi ani nechtělo, byla jsem vyčerpaná, bojovala jsem s virózou a byla jsem podrážděná.
Byl skoro až zázrak, že jsem se po tomhle zážitku dokázala vzpamatovat a udržet a následné přibírání na váze nebylo moc velké. Dokonce jsem nabrala více svalů než tuku a i na konci, než jsem se začala znovu připravovat na závody, jsem se cítila sexy a i když trošku oplácaná, tak to nebylo nic hrozného. 

A to všechno díky reverzní dietě, kterou jsem vzala zodpovědně a celkově novému přístupu, který jsem se naučila. Naučila jsem se mít ráda sama sebe, respektovat své tělo a našla jsem určitou rovnováhu. To mi pomohlo i k jasnější mysli. Vyhnula jsem se přejídání a zároveň opačnému extrému v přehnané restrikci. Když už jsem si něco dovolila, tak s mírou a dobrým pocitem.


Ale už dost omáčky, přejděme k tomu, co vás asi nejvíc zajímá. Pro tuhle soutěžní přípravu jsem si nastavila přesně 12 týdnů. S tím, že se nebudu nijak omezovat ve výběru potravin, budu jíst to, co mám ráda - tedy zdravou, čerstvou, celistvou rostlinnou stravu, ke které jsem pak ještě přidala domácí vajíčka. Budu sledovat makroživiny, postupně přidávat kardio a vše s maximální šetrností, ale zároveň precizností. Což znamená bez "cheatů", které vlastně ani nebyly potřeba, protože jsem se cítila skvěle a nic mi nechybělo.





Vše jsem měla důkladně naplánované, ale nakonec se to přirozenou cestou uchýlilo k tomu, že jsem plán měnila podle vlastních potřeb. Maximálně jsem se naučila naslouchat svému tělu a především mu důvěřovat. Zbavila jsem se všech pochyb a předsudků. I když jsem kolem sebe viděla, jak jí všichni jen kuře s rýží a brokolicí, nenechala jsem se ovlivnit a dál jsem si dělala pestrá jídla, baštila jsem denně avokáda, oříšky, ovoce, dělala si zdravou pizzu sendviče a lívance a trpělivě vyhlížela výsledky, ve které jsem pevně věřila, že přijdou.
Nebylo to vždycky lehké. Dokonce se mi první měsíc ani nepohnula váha a pak opravdu jen šnečím tempem. Ale já se stále konejšila tím, že musím důvěřovat procesu. A taky že to má všechno vyšší smysl, než jen shodit nějaké kilo, který nechci ztratit.

A tak šel týden za týdnem....






...a ze zvířete se pomalu stávala kráska :-D Nééé, to si dělám legraci :-)

Jídelníček a kardio

Skladba: Co tedy vlastně jím?

Bílkoviny - seitan speciál a domácí z pšeničné bílkoviny, tofu všechny možné druhy včetně hedvábného, rýžový a hráškový protein Growing naturals, konopný a dýňový protein, vajíčka z domácího chovu, občas sojové maso, občas Beyond meat


Sacharidy - rýže basmati bílá i celozrnná, ovesné vločky Mornflake, batáty, jáhly, amarantové perličky, pufované chlebíčky - rýžové, kukuřičné, špaldové, žitný šrotový chléb, ovoce, fazole, cizrna, čočka, celozrnný toustový chléb, brambory, občas nějaké celozrnné cereále, pohanková mouka

Tuky -  především ořechy a semínka a másla z nich, všechny možné druhy, arašídy, avokádo, kvalitní za studený lisované oleje - olivový, sezamový, lněný, kokosový, vaječné žloutky

Ostatní - hromady a hromady zeleniny všech možných druhů a barev, těstoviny shirataki, mandlové mléko, sojový jogurt, lahůdkové droždí, kokosová mouka, sladím stévií


Snad jsem na nic nezapomněla. Není to asi úplně vše, protože můj jídelníček je opravdu hodně pestrý, ale tohle jsou potraviny, které točím pořád dokola. Pokud jsou vám některé názvy neznáte, hodně toho najdete na našem e-shopu Veganza Store.

První měsíc jsem držela čistě konstantě. Začínala jsem na nějakých 1950 kcal a pomalu jsem každý týden ubírala něco málo ze sacharidů a zároveň přidávala kardio. S tím jsem začínala na 2x 20min. HIIT po tréninku. Dostala jsem se na cca 1750 kcal a 4x 20 min. HIIT po tréninku.

Druhý měsíc jsem začala se sacharidovými vlnami. Rozdělené jsem je měla na týden takto:

50/50/100/200/50/50/200 (počítáno bez zeleniny)

Tuky jsem měla na 40g každý den a bílkoviny kolem 100-120g (počítáno jen z přímých bílkovinových zdrojů bez bílkovin ze zeleniny, oříšků, obilovin, atd.).

Kardio jsem nevýšila podstatně a to na 50-60 min. 6x týdně ráno na lačno + 4x 20 min. HIIT po tréninku.

Třetí měsíc jsem pokračovala ve stejných vlnách obdobně, ale cca 1x za 10 dní jsem zařadila refeed day, kdy jsem sacharidy v jednom dni navýšila na cca 400-500g.


Tenhle den jsem volila čistě podle pocitu. Když jsem se cítila hodně slabá a hladová, ten den, co jsem měla mít 200, jsem navýšila na refeed. Také jsem ale díky tomu zjistila, že i když mi tenhle den psychicky prospěl, cítila jsem se fyzicky hodně těžce, unaveně až oblbnutě a ani druhý den nepřišel nějaký příval energie. Dokonce jsem byla po sacharidech taková opuchlejší.


A tak jsem si místo refeed v podobě sacharidů vyzkoušela něco jiného. Někdo by tomu řekl cheat, ale to je pro mě zcestné. Já se nepodvádím. V praxi to byl večer, cca 3-4 hodinové okno, kdy jsem si dala, na co jsem měla chuť. V podstatě to byly sacharidy, větší množství tuků a i nějaké jednoduché cukry. Např. pohankové sušenky, proteinová tyčinka, smažená rýže se zeleninou a zmrzlina.
Po tomhle večeru, který jsem měla celkem 2x jsem se cítila druhý den fantasticky a taky jsem byla parádně vyrýsovaná. Tyhle dva večery mi v progressu pomohly k velkým skokům. A naprosto bez zastírání se vám přiznám, že jsem tyhle večery nepodnikala za účelem popohnat metabolismus, ale prostě jsem si dovolila dopřát si něco navíc čistě pro psychiku :-) A udělala jsem dobře, že jsem svůj pocit následovala. Všechny tyhle pokusy mi pomáhají lépe poznávat mé tělo a pak dál vím, jak s ním spolupracovat.
V druhé polovině 3. měsíce jsem už upravovala plán téměř denně a intuitivně. Někdy jsem ubrala sacharidy na víc dní, někdy zase navýšila tuky.
Kardio bylo pořád stejné.

Posledních 10 dní jsem ale udělala dost výrazné změny. Hlavně v tom, že jsem vyřadila veškerou sůl a sladidla včetně stévie a aminokyseliny. Jediné, co mi zůstalo, byla stévie v rýžovém a konopném proteinu. Jako zdroj sacharidů jsem přešla pouze na rýži a batáty. Bílkoviny jsem čerpala z rýžového a konopného proteinu, tofu natural a seitanu. Tuky v mém jídelníčku zastupovaly ořechy - kokos, mandle, arašídy a para.


Dost jsem se toho obávala. Myslela jsem si, že to bude utrpení jíst jídlo "bez chuti". K mému překvapení jsem ale zjistila, že mám dost vytříbené chuťové buňky a dokážu si vychutnat samotné jednoduché potraviny jen třeba doplněné bylinkami a kořením. Ani jednou jsem si nevzpomněla, že by mi někde chyběla sůl nebo sladidlo. Což pro mě byl docela zajímavý poznatek. Dokonce těchhle posledních 10 dní beru jako takový detox a odlehčení. Cítím se skvěle a dělá mi to dobře. Jakápak soutěžní příprava, pro mě je to jarní kůra :-D
Jedla jsem hodně zeleniny, i když jsem měla jakoby 0 sacharidů, dala jsem si třeba pár jahod nebo jsem snědla třeba i 2 grepy za den. Pochutnávala jsem si hlavně na mrkvi, řepě, chřestu, žampionech, atd.
Kardio jsem pár dní trochu přišlápla až na 2h v celku. Ale to opravdu jen párkrát, když jsem měla elán. Jak je teď už venku hezky, chodím jen běhat a na brusle a to mě strašně moc baví!

Poslední 2 dny - už odpočívám, dnes ráno jsem si dala jen 35 min. kardia v podobě běhu u řeky. Začínám odvodňovat, ale jen decentně. Předchozí dva dny jsem vypila 5l každý a dnes jsem to stáhla na 1l.
Vyřazená je zelenina a ovoce. Na ukázku jsem vám zreportovala celý dnešek ;-)

Snídaně


Rýžová kaše s mandlovým mlékem, banánovým práškem, kokosem, hořkou čokoládou a rýžovým proteinem

Svačina

Para ořechy

Oběd

Seitan, pečené batáty se skořicí

Svačina

Omeleta z batátů, bílků s perníkovým kořením, 4 rýžové chlebíky

Večeře

Rýže basmati s tofu, sezamovým olejem, bazalkou, lahůdkovým droždím a octem z granátového jablka

Zítra bude jídla i tekutin o něco měně. Ale to už zvládnu ;-) Půjdu si ještě zapózovat s Markétkou a pak jen balit a plánovat, abych na nic nezapomněla. Bikini a nehtíky mám ready...



formu snad taky :-)


V sobotu mě čeká mistrovství Čech v Děčíně. Držte mi pěsti, ať vše dobře dopadne :-) Já věřím, že ano. Moc moc se těším a přeju si dostat se do finále a postoupit na mistrovství republiky. Ale ať se stane cokoli, já jsem sama za sebe už zvítězila a jsem šťastná za to, kde a kým právě jsem. Mám manžela, který mě miluje a podporuje a ať skončím první nebo poslední, v sobotu večer spolu půjdeme na báječnou večeři a všechno oslavíme se sushi, vínkem a doma veganskou zmrzlinou, která už čeká v mrazáku :-)


Já vám všem strašně moc děkuji za podporu, kterou mi dáváte. To že s vámi můžu každý den sdílet svoje krůčky, poznatky a zkušenosti pro mě moc znamená! Na facebooku i instagramu je vás už 2000, to je neuvěřitelné! :-)


A taky děkuju těm, kteří dočetli článek až sem, že mi věnovali tolik pozornosti :-) Takže kdybyste si z tohohle dlouhého článku měli zapamatovat jedno jedné, bude to tohle:

Nikdy nevěřte nikomu nic, co sám nevyzkoušel. Důvěřujte svojí intuici, jděte si za svými sny a věřte v ně za každou cenu. Nikdy se nevzdávejte toho, co milujete a nesmiřujte se s kompromisy.


Miluju vás!

Katty :-*


16 komentářů:

Anonymní řekl(a)...

Katy,hodně štěstí a krásný úsměv celou sobotu,určitě si to parádně užiješ :)!Článek jsem přečetla na jeden dech,děkuji za něj :).
Na ten banánový prášek jsem zrovna dnes také narazila,chutná autenticky po zralých banánech,není moc syntetický?

Kateřina Blažčíková řekl(a)...

Mockrát děkuju! Já doufám, že užiju ;-) Syntetický? Ne, vůbec, proč by měl být, když je z opravdových banánů? :-) Není tam nic jiného.

Anonymní řekl(a)...

Super !:) jak chutna ten ryzovy protein prosimte? A da se i pit? Nebo spise se hodi na primes do vareni

A take ma zajima proc nejis napriklad misto ryze Quinou? Ma lepsi hodnoty
Diky

Anonymní řekl(a)...

Chutná jako písek a smrdí jako pomeje pro prasata :D

Kateřina Blažčíková řekl(a)...

Je výborný a samozřejmé se dá pít. Nejraději ho mám s rýžovým nebo mandlovým mlékem. Ale opravud mobma je takhle na kašičku s menším množstvím vody jako poleva na lívance, ovoce, cokoliv ;-) Ale určitě si pořiď kvalitní od Growing naturals.
Vidíš, na quinou jsem zrovna zapomněla :-) Tu jím také!

Kateřina Blažčíková řekl(a)...

Tak to si asi nikdy neměl/a rýžový od Growing naturals.

Anonymní řekl(a)...

Moc moc moc ti fandim a drzim palecky na sobotu,jsem z Usti nad Labem,tak ti do Decina budu posilat energii. A mas pravdu,kdyz neco hodne chces,jdi si za tim a neposlouchej okoli,protoze vse se da dokazat a ty zitra dokazes postoupit na MCR ;-) Verca

Fit Maddie řekl(a)...

Super článek! Já si přímo ujíždím na těchto typech. Držím ti palečky, určitě zazáříš :)

Anonymní řekl(a)...

Ukapla mi slza dojetim! Nadherny clanek nadherna zena! Drzim pesti D.

Anonymní řekl(a)...

Jsi úžasná,moc ti fandím. Obdivuju tě že ses dokázala takhle nádherně zformovat na této stravě.
P.S. Přeju hodně štěstí v soutěži.

Anonymní řekl(a)...

Krásný článek a moc ti fandím na rostlinné stravě! Nedokáže to jen tak kde kdo a jde vidět, že i takhle jsou výsledky úžasné! Sama jsem vegetariánka :-) ale mám takový problém. Mám hodně zbržděný metabolismus kvůli nespočtu diet,můj BM je kolem 1200kcal,snažím se denně počítat kalorie a to vždy v poměru 115g bílkovin 150g sacharidů 45g tuků vážím sice jen 55kg ale při 155cm a 35%tuku je to...no hrozně moc :-( dříve jsem byla hodně aktivní,chodívala jsem do fitka,běhávala,ted se k tomu pomalu ale jistě vracím. Chodím 4x týdně do fitka,po fitku si dávám 30minut kardia v tepovce (většinou běh) plus si dávám 2x týdně kardio,1 den mám úplné volno.Přijde mi že ale spíše nabírám (měřím se) a cm v pase a přes prsa dolů nejdou :-( nevím,co dělám zle? Chce to možná jen trošku více času? Děkuju

Kateřina Blažčíková řekl(a)...

Dekuju moc za podporu :-) Z toho, co píšeš to nevypadá až tak špatně, ale možná jíš málo a máš zbytečně moc kardia. Nechceš zařadit i posilování? To by ti pomohlo se zlepšením efektivity metabolismu a s formováním postavy. Nemohu takhle obecně radit, ale pokud bys chtěla pomoci, můžeme to prograt detailně a sestavím ti program na míru. Věř, že klientek se stejnými trápeními jako máš ty mám desítky. A vždycky tomu přijdeme na kloub ;-) http://veganza.cz/index.php/moje-sluzby

Kateřina Blažčíková řekl(a)...

Moc dekuju :-) :-*

Kateřina Blažčíková řekl(a)...

Děkuju za podporu! :-)

Kateřina Blažčíková řekl(a)...

:-D Díky moc :-)

Kateřina Blažčíková řekl(a)...

Škoda, že to nevyšlo, ale vyjde určitě příště :-) Každopádně si moc vážím tvojí podpory a děkuju za ní :-)

Okomentovat